Transparant IT
  • ICT’er aan huis
  • ICT’er aan bedrijf
    • Systeembeheer
      • Helpdesk
      • Beheer en monitoring
      • Beheer ter plaatse
  • Hulp op afstand
  • Contact
Transparant IT
  • ICT’er aan huis
  • ICT’er aan bedrijf
    • Systeembeheer
      • Helpdesk
      • Beheer en monitoring
      • Beheer ter plaatse
  • Hulp op afstand
  • Contact
Transparant IT
  • ICT’er aan huis
  • ICT’er aan bedrijf
    • Systeembeheer
      • Helpdesk
      • Beheer en monitoring
      • Beheer ter plaatse
  • Hulp op afstand
  • Contact
Wat moet er in mijn IT calamiteitenplan staan?
person in black long sleeve shirt using macbook pro
  • Een sterke basis
  • ICT'er aan bedrijf
  • Starters

Wat moet er in mijn IT calamiteitenplan staan?

Naast een backup heb je meer nodig om na een calamiteit je bedrijfsprocessen weer op de rit te krijgen. Deze stappen moet je goed vast zetten in een IT-herstelplan.

In een IT herstel plan staat onder andere: backups, technische aspecten, informatie over personeel, externe leveranciers en licenties.

macbook pro on brown wooden table

Het IT herstel plan is een deel van de voorbereidingen voor calamiteiten. Wil je nog beter voorbereid zijn lees dit artikel van de Kamer van Koophandel over het opstellen van een Bedrijfscontinuïteitsplan

Lees meer, Bedrijfscontinuïteitsplan

Offsite

Een offsite locatie is erg belangrijk bij ieder hestelplan. Dit betekend concreet dat je back-ups, licentiegegevens, installatie bestanden en andere belangrijke papieren of documenten buiten het bedrijf worden opgeslagen.

Deze belangrijke gegevens moeten veilig en toegankelijk bewaard worden. Bijvoorbeeld in een kluis van een bestuurder of bij een gespecialiseerde externe partij. Zorg dat deze data ook buiten kantooruren toegankelijk zijn. Ook moet deze data versleuteld zijn om te voorkomen dat je bedrijfsinformatie gedeeld kan worden.

Inventarisatie

Het is ook handig om duidelijk geïnventariseerd te hebben waar het IT landschap uit bestaat. Hierbij kun je denken aan meer als alleen je computers en netwerk apparatuur zoals printers.

Denk ook aan:

  • Computers/Laptops incl specificaties en serienummers
  • Servers incl specificaties en serienummers
  • Netwerk apparatuur
  • Backup oplossing
  • Telefooncentrale
  • Internetverbinding, ip adres en provider naam en contract
  • Software licenties
  • Randapparatuur zoals printers en scanners
  • Configuratie (instellingen in de apparatuur die van standaard afwijken)gehele omgeving

Daarnaast om een goed beeld te krijgen moet er inzichtelijk worden gemaakt welke systemen/software pakketen direct hersteld moeten worden en welke een lagere prioriteit hebben.

Planning

Na alle inventarisatie kun je een draaiboek maken voor herstel. Zorg ervoor dat de volgende stappen doorlopen worden.

  • Aanspreekpunten bij een calamiteit?
  • Wie besluit dat het herstelplan in werking gezet moet worden?
  • Welke externe partijen moeten er worden ingeschakeld
  • Is er een uitwijk oplossing mogelijk? Kun je afspraken maken met collega bedrijven of is uitwijken naar een tijdelijke omgeving een mogelijkheid.
  • Zorg dat je bereikbaar bent.
  • Regel vervangende hardware, bestellen of huren?
  • Start herstel op basis van opgestelde prioriteiten.

Testen

Het is ook heel belangrijk om je plan te testen. Heel veel bedrijven maken een draaiboek die bij nood toch niet goed schijnt te werken. Het is dus belangrijk om het draaiboek in kleine delen te testen en hier een kritische evaluatie op te houden. Hou daarnaast ook de gegevens up to date.

Dit artikel is bedoeld als leidraad vul waar nodig aan voor jou specifieke omgeving.

Hulp vanuit Transparant IT

Ik kan helpen met het opstellen van een IT calamiteitenplan/draaiboek. Deze kunnen ook encrypt en beveiligd bewaard worden. Neem contact op om de mogelijkheden en de kosten te bespreken.

Contact

Hulp nodig?

Neem contact op

Comments are closed.

Recent Posts

  • AI en de mogelijkheden voor de toekomst
  • Zero Trust: waarom het belangrijk is en wat het inhoudt
  • Strengere toezicht van de Autoriteit Persoonsgegevens op de gemeente Eindhoven vanwege mogelijke privacy-inbreuken.
  • Cybercrime awareness programma
  • Is het tijd om afscheid te nemen van LastPass?
Categories
  • Een sterke basis
  • ICT'er aan bedrijf
  • ICT'er aan huis
  • Online veiligheid
  • Starters
  • Tips voor thuis
  • Uncategorized
  • Vandaag is het:
Contact Info
  • Hoogstraat 180a
  • 085 800 0549
  • [email protected]
Tjerk 28 September 2022
Comments Disabled
Korting sparen
Slecht Wi-Fi bereik?
Uptech Theme || LockThemes
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Always active
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}