
Wat moet er in mijn IT calamiteitenplan staan?
Naast een backup heb je meer nodig om na een calamiteit je bedrijfsprocessen weer op de rit te krijgen. Deze stappen moet je goed vast zetten in een IT-herstelplan.
In een IT herstel plan staat onder andere: backups, technische aspecten, informatie over personeel, externe leveranciers en licenties.

Het IT herstel plan is een deel van de voorbereidingen voor calamiteiten. Wil je nog beter voorbereid zijn lees dit artikel van de Kamer van Koophandel over het opstellen van een Bedrijfscontinuïteitsplan
Offsite
Een offsite locatie is erg belangrijk bij ieder hestelplan. Dit betekend concreet dat je back-ups, licentiegegevens, installatie bestanden en andere belangrijke papieren of documenten buiten het bedrijf worden opgeslagen.
Deze belangrijke gegevens moeten veilig en toegankelijk bewaard worden. Bijvoorbeeld in een kluis van een bestuurder of bij een gespecialiseerde externe partij. Zorg dat deze data ook buiten kantooruren toegankelijk zijn. Ook moet deze data versleuteld zijn om te voorkomen dat je bedrijfsinformatie gedeeld kan worden.
Inventarisatie
Het is ook handig om duidelijk geïnventariseerd te hebben waar het IT landschap uit bestaat. Hierbij kun je denken aan meer als alleen je computers en netwerk apparatuur zoals printers.
Denk ook aan:
- Computers/Laptops incl specificaties en serienummers
- Servers incl specificaties en serienummers
- Netwerk apparatuur
- Backup oplossing
- Telefooncentrale
- Internetverbinding, ip adres en provider naam en contract
- Software licenties
- Randapparatuur zoals printers en scanners
- Configuratie (instellingen in de apparatuur die van standaard afwijken)gehele omgeving
Daarnaast om een goed beeld te krijgen moet er inzichtelijk worden gemaakt welke systemen/software pakketen direct hersteld moeten worden en welke een lagere prioriteit hebben.
Planning
Na alle inventarisatie kun je een draaiboek maken voor herstel. Zorg ervoor dat de volgende stappen doorlopen worden.
- Aanspreekpunten bij een calamiteit?
- Wie besluit dat het herstelplan in werking gezet moet worden?
- Welke externe partijen moeten er worden ingeschakeld
- Is er een uitwijk oplossing mogelijk? Kun je afspraken maken met collega bedrijven of is uitwijken naar een tijdelijke omgeving een mogelijkheid.
- Zorg dat je bereikbaar bent.
- Regel vervangende hardware, bestellen of huren?
- Start herstel op basis van opgestelde prioriteiten.
Testen
Het is ook heel belangrijk om je plan te testen. Heel veel bedrijven maken een draaiboek die bij nood toch niet goed schijnt te werken. Het is dus belangrijk om het draaiboek in kleine delen te testen en hier een kritische evaluatie op te houden. Hou daarnaast ook de gegevens up to date.
Dit artikel is bedoeld als leidraad vul waar nodig aan voor jou specifieke omgeving.
Hulp vanuit Transparant IT
Ik kan helpen met het opstellen van een IT calamiteitenplan/draaiboek. Deze kunnen ook encrypt en beveiligd bewaard worden. Neem contact op om de mogelijkheden en de kosten te bespreken.
Contact
Comments are closed.